Soru
9. İnsan akıl ve irade sahibi bir varlıktır. Bu özellikleri nedeniy- le tercihlerinde özgürdür. O, tercihleri sonucu ortaya çıkan durumlardan da sorumludur. Bu durum Kur'an-ı Kerim'in şu ayetinde belirtilmektedir. Bu bilginin devamına konu akışına göre aşağıdakiler- den hangisi getirilmelidir? A) Kim iyi bir iş yaparsa faydası kendisinedir ve kim kö- tülükte bulunursa zararı kendisinedir..." (Fussilet su- resi, 46. ayet) B) "Muhakkak ki Allah, adaleti, iyiliği, akrabaya yardım et- meyi emreder, çirkin işleri, fenalık ve azgınlığı da yasak- lar. O, düşünüp tutasınız diye size öğüt veriyor." (Nahl suresi, 90. ayet) C) "Sizin yaratılışınızda ve (Allah'ın) yeryüzünde yaydığı canlılarda, kesin olarak inanan bir toplum için ibret ve- rici işaretler vardır." (Câsiye suresi, 4. ayet) DI "Onlar gaybe inanırlar, namazı dosdoğru kılarlar, kendi- Yerine rizik olarak verdiğimizden de Allah yolunda har- carlar." (Bakara suresi, 3. ayet)
Çözüm
4.4
(229 Oylar)
Özgür
Uzman · 3 yıl öğretmeni
Uzman doğrulaması
Cevap
Cevap: A ŞıkkıAkışa göre, öncelikle insanın akıl ve irade sahibi bir varlık olduğuna, bu sayede tercihlerinde özgür olduğuna ve yaptığı tercihler sonucunda ortaya çıkan durumlardan sorumlu olduğuna değinilmiştir. Ardından, bu durumun Kur'an-ı Kerim'de belirtildiği ifade edilmiştir. Bu noktada sorulan soru, bu durumun nerede belirtildiğine yöneliktir.A şıkkı "Kim iyi bir iş yaparsa faydası kendisinedir ve kim kötülükte bulunursa zararı kendisinedir..." (Fussilet suresi, 46. ayet) cümlesi, yukarıda belirtilen özelliklerin bir sonucu olan insanın tercihlerinden ve bu tercihlerin sonucunda ortaya çıkan durumlardan sorumluluğunu özlü bir biçimde ifade etmektedir. Bu nedenle bilgi akışına en uygun seçenek A şıkkıdır. Diğer seçeneklerde ise, insanın akıl ve irade sahibi olmasının sonucu olan tercihlerin ve sorumlulukların belirtildiğine dair bir ifade bulunmamaktadır. B, C ve D şıkları insanın sorumluluğuna dair somut bir ifade taşımamaktadır. Dolayısıyla bu seçenekler, sorulan soru bağlamında yanıtı tam olarak karşılamamaktadır.