Soru
Aciklamaya ve metnl okuyup sorulan cevaplayiniz. Apkloma: Islam ditinyosinda olegorik bykü gelenegi lbn Sino bin have ve ates oldugunu don Tunancoden cevilen Solamon ve Absol" byk0s0, basta Ibn Sind'nin "Hoy b. Yokzon") am digindurunin eserterine kaynoklah etmistir. Ibn Sind'nun bu ôyküden sôz ettigive bogmsiz bir yopit olore yeniden yozdigi konusu süphelidir Kesin olarak bilinen ise sarsakalegorik anlotim teknigin kullanarak"Hoy b. Yakzon" adil yapitini yozdigidir. "Hoy b. Yokzon" olegorik bir 6ykudtr. Alegorik tarzda yozilon eserlerde yozor, duşjincelerin sembolies. eder vo bir sey sbylerken boska bir sey kosteder. Bu nedenle ôgrencilerin dogrudan nimi okuduklanndo onun ney kastettigini onlomolorim soglomak join Sinfinino porograftaney/anlotmok istedigine yồnelik açiklamalora yer verilmiştir. HAY BiN YAKZAN (.)"Adim sanim Yakzan (Uyanik)ogl Hay'dir (Diri)." (libn Sina burada, Yakzanin kendilgindenga yan. Hayin ise soyut akil oldugunu anlatir.) Pertumakdistenim." (Kutsal olan akisal evren) "lyim, evrenleri gezmektir. Bu genlerim nedeniyle, bôtün evrenin gercekligini kavrams heral dgrenmis-bulunuyorum. Gezilerim ve 6grenmelerim sirasinda. yuzumu strekti babama. Yakanya dim."libn Sina burada.bilme ve ogrenmenin sinirinin kendisinin üstünde bulunan akilan busita chgryta ilk like ve nedeni bilme istegi oldugunu anlatir.) D. butún bilimlerin anahtann elime vermis, evrenlerin yollarini gôstermis oldugundan, kimen larionümde acidi; túmù, bana bir anda góründü." (lbn Sind burada, düsúncelerinin lk.linder etkin aklin bilgisinin asamali olarak degil bir anda elde edildigini anlatir.) (1) "Yeryüzonün ue sinin vardir: L Yerin uzerinde ve gogun altunda bulunan sinirdir. Bunun bútün gerpekliji künhù) bilinms (gi) Junan nesnelerin cogu hakkinda tam olarak bilgi elde edilmis, bunlara iliskin haberler alinms e mistir. 2. Bati tarafinda bulunan sinrdir Bu sinr magribin arkasindadir. 3. Businir da bat tarafindadir: dogu (mesrik) yônündedir: Buson ik/sinirin, insanlik güclerie donatra ningea dosal ounsandikevreninden aynlan bôlüm ve yanlari vardir.Kazanilmis guiclerle kalanlar, oralara gecemezler.Tibn Sina burada sunlari anlatir: olusan yeryuzundeki birinci sinir (madde)lie bicimden olusan cisimler ve elimizle tuttugumuz seyleri ifade eder. Bunlar, dogal bilimlerin konulandir rung bicim verdigi dogal cisim kostedimistif. Baribinarkasindaki smi ile ozdek (insanin brang yenondeki sinria da ozdegin alding bicimler Solitan saga, doguya dogru donecek olursan, yeni bir iklim gorursin. Orada, inson eliyit ortayakon mus bir bayindirliktan iz yoktur Orada ne dikuli bir agaç, ne yerde biten bir ot. ne de birtas varder. 0 sigenis bir col buyuk bir deniz, dizginlenmis ruzgariar ve kegin bir atesten clusmustur." (libn Sind rada: madde ilebiçimin ilk bulusmasindan dort temel ogenin olustugumu. bu dort temel ogenin topr "Burayi gecince, baska bir iklime girersin. Bu iklimde yuksek daglar, nehiriec, ruzgariar ve yagmury diran bulutlar górursün; altin.gümus, degerli-degersiz cewherler bulursun, Ne ki. burada yerden b bir bitki yoktur." (libn Sina burada varliklarin ilk olan madeni anlatir.) -Buradan geçtikten sonra, girecegin diger bir iklim ise, bitkilerin her terlustiyte dopdotudur. Bur sakil-saksiz, meyvel-meyesiz, tohumlu tohumsuz yere tane ile ekilen, serpilen ya da yere fidan linde dikilen her türden bitkiler vardir. Yalniz burada da hayvan yoktur." (libn Sina burada varliklann cisi olan bitkiler evrenin anlatir.) sonra girecegin iklimde ise butun hayyanlan gérussin. Yuzenler surunenler, emekley yuruyenler, ucanlar: erkek lie diginin ciftlesmesyle doganlar yumurtadan cikanlar hep buradad da sana arkadaşlik edecek kimse yoktur." fibn Sink burada vartiklann upjincusu olan hayv evrenini anlatir.) "Buradan sizin yasadiginiz bu dünyaya cikarsin. Sizin bu dunyanizda ne var, ne yoksa. gozunuzle mekte, kulaginzla isitmektesiniz? SORULAR 1. Metinde hangi konu ele alinmaktadir? __ 2. Metinden ibn Sina'nun varilik anlayisina iliskin ne gibi cikarmiarda bulunabilitsiniz? __ 3. Sizce bu metnin yazilma amaci nedir? __
Çözüm
3.1299 Voting
Cavidan
Kıdemli · 9 yıl öğretmeniUzman doğrulaması
Cevap
1. Metinde ele alınan konu, İslam dininde olegorik bir hikayenin olan "Hoy b. Yokzon" olup, bu hikayenin yazarı olarak Ibn Sina gösterilmektedir.<br />2. Metinden ibn Sina'nın varilik anlayışı, alegorik bir hikayenin içinde sembolik olarak ele alınmaktadır. Bu hikayede, Hay ve Yakzan gibi kavramlar sembolik olarak kullanılmaktadır. Hay, soyut akil olarak, Yakzan ise bilinçli ve bilinçsiz bir yapı olarak ele alınmaktadır. Ayrıca, ibn Sina'nın bilme ve öğrenmenin sinirinin üzerinde bulunan akıla olan ilginin, ilk ilke ve nedeni bilme isteği olduğunu da belirtmektedir.<br />3. Metnin yazılma amacı, ibn Sina'nın varilik anlayışı ve alegorik hikayenin sembolik kullanımı hakkında bilgi vermek ve okuyucuların bu konuları anlamalarına yardımcı olmaktır.
Derecelendirmek için tıklayın: