Edebiyat Ödev Yardımı
Edebiyat, fikirleri, duyguları ve deneyimleri dil aracılığıyla ifade eden ve ileten bir sanat formudur. Çok çeşitli biçim ve tarzları kapsayan, insan kültürünün ayrılmaz bir parçasıdır. Edebi eserler roman, şiir, drama, deneme ve daha fazlasını içerebilir. Edebiyat yalnızca toplumsal, tarihi ve kültürel arka planı yansıtmaz, aynı zamanda okuyucunun hayal gücüne, duygularına ve eleştirel düşünme yeteneklerine de ilham verir. Edebiyat sayesinde insan, insanlığın iç dünyasını keşfedebilir, farklı bakış açılarını ve değerleri anlayabilir, güzelliğin keyfini yaşayabilir. Edebiyatın kişisel gelişim ve toplumsal gelişim üzerinde önemli bir etkisi vardır.
- Apagida bir metnin girl gelisme ve sonuc b6. Charflerlyle belirtilerel olarak verilmiptir. 12 ve 13. sorular agagidaki metne góre cevaplayiniz. A thiagma ozentisinde olanilarla nationklyo'sindo Ba. Hayat Opereti, 1930'arin Torklyo'sindo Ba- arasinda dogan komik durumlarin Tork tiyatro klasiklerinden biridir Lokos anlatildigi no kadar sahnede yarim ada sang pride birakmin bir Turk typini antatmaktadir. Ustad Ekrem "Torkiye'sini sanki cok oncelerden Tork toplumunu Comal Resit Roy ise mozigiyte Lokos Hayatin antik kimligi sozmis ve bu oyunu kaleme almordneced Tork tiyatrosunun unutulmazlar arasina giren müzi- kallerden biri olmasina kalk saglamigtur. Lokos Hayat, perdesini ilk actigindan bu yana tam 51 sone boyunca birpok deta sahnelenmis hatta Monit Ozkul, Altan Karindas, All Poyrazoglu, lobi pek cok deberli sana(fimic tarafndan Ozipek yonda da oynanmigtur ama oyun ne yazik teknik nedenlerden otord fiyaskoyla sonuçlanmiştir. C Toplumlar Kimi zaman, kendilerinden daha ileri do zeyde olan alkelerin yerinde olmak isterler. Insanlar da lúkse sahip olup cok daha iyi koşullarda lanni sürdürmeyi arzu ederler Ama toplumlarin ileri medeniyet seviyesindeki ülkelere yetigme, insanla- rin da Batili yaşam tarzina uyarak daha rahat hayat kosullarina sahip olma cabalar codu zaman golüng durumlara düşmelerine neden olabilmektedi cok ülkede bu durumlar anlatan sanatsal ve edebi yapitlar vardir. 12. Metnin "giris, gelisme ve sonuç" sirasi aşağidaki- lerden hangisinde verilmiştir? A) A, B, C B) B, A, C C) C, A, B D) C, B , A 3. Parçaya gõre, sôzủ edilen oyunla ilgili aşağida- kilerden hangisi sôylenemez? A) Operetin müzikleri, oyunun bir basyapit olma- sinda etkili olmuştur. B) Oyun, toplumun farkil kesimlerinden insanlarn catismalarindan doğan komik durumlari anlatir.
- 10 ve 11, sorular agagidaki metne gore cevap- layiniz. Gozonozo kapatin ve likokul anilarinizi getirin akliniza. Sinif duvarlarinin rengarenk kagitlarla, nevimil karton geriterle sasio oldugunu hatirlar- siniz. Iplerinde en renklist.on resimlisi, goze on gozel gordneni hangislydi? Tabil ki movsim geri- dil __ Meveim peridinde "kig", golon bir kardan adam ve kartopu oynayan mutlu cocuklarla resmedi- lirdi: ikbahar illaki cicek açmig, toposinde kelo- beklerle kuglar olan agaglarla. __ Sonbahar sa- rarip dogen yapraklara sigard;deniz kenarinda kumdan kale yapan cocuklar hatirlamaya yeterdi yazi. (2) __ Karin beklemeklo gelmeyecegini,kigin her yer- de bambagka goptigini anladim tabi. (3) __ Gecip gider- ken sevinclerini de alip gótôrüyor cũnkG cocukluk, dònâgG olmayan uzak cennetine. a) Simdi istesem de eskisi gibi sevinemem bir kar- dan adam hayaline. b) Cocukken her kavrami küçúk mutluluklarla kar- siliyor insan. c) Bir Akdeniz cocugu olarak kar nedir bilmeyen ben, her kis "Kardan adam yapacağim!" diye bekler dururdum __ 10. Bu paragrafin anlami bir bütin oluşturabilme- si için 1,2 ve 3 lle belirtilen yerlere sirasiyla a, b ve c seklinde gósterilen cümlelerden han- gileri getirilmelidir? A) a,b, c B) b, c, a C) b, a, c D) c, b, a 11. Bu paragraf a, b ve c cũmleleriyle uygun olarak tamamlandiğinda ele alinan konu aşağidakiler- den hangisidir? A) Kaybedilen değerler B) Mevsimleri yaşamak C) Yetişkin olmanin zorluklari D) Mevsim seridi ve cocukluk
- 14 ve 15. sorulari agağidak metne góre cevaplayiniz. Cocuk edebiyati:ilkogretim sureclyle birlikto okuma edinmig, dügünen, duyari bireylerin yetigtiril- mesinde sorumluluk Getlenir. Bu evrode cocuk duyar- ligini kavramis, onun ligi ve goreksinmelerini on pla- na alan, dilin ve cizginin ustaca kullanildigi kitaplar, metinler, cocuğun hem yagami ve insani taniyip anla- masina hem de okulda ogreneceklerine katki saglar. Ozellikle masal, ôyku roman türú anlatilardak kahra- manlarin duygu, düşünce ve eylemler, sorunlara kar- 91 geliştirdiği çôzüm yollari, cocuk ve gene okurlar icin model olacak karakter cerceveleri yaratir. ilkogretimin ilk yillari ile birlikte cocuklar Türkcenin kurallarini sezmeye ve uygulamaya başlar Temel dil kurallarinin davranişa dónüştủgù bu evrede, dilin ace- mice kullanildigi, dilsel savrukluklarin gôzlendigi kuru yapay bir anlatimin egemen oldugu kitaplarla cocukla- rin okuma kültürü edinmeleri olanaksizdir Cúnkü duy- guyu ve düşünceyi taşiyan, aktaran araçtir dil. O ara- cin bir yandan ozensizligi, ote yandar cocuktan duygu ve düşünce devinimi yaratmayan niteliksizligi . cocuyu okuma eyleminden sogutacak ve koparacaktir. 15. Metnin ana düsünces agağidakilerden hangi- sidir? A) Türkçenin dil kurallar ilkogretimin ilk yillarinda 6gretilmelidir. B) Cocuklarin okuma küitGrü: duygunun conin ağirlikli oldugu ve dilin ozenle kullanildigi kitaplarla geligir. C) Duygu ve dúşúncey ileten en ónemli yap taệi, dildir. D) Dilin geligigüzel niteliksiz kitaplar, cocugu dogru düşünmekten uzaklastirir.
- eevaplayiniz. 1. agagidaki metne gore
Coruk adebiyati: ilkogrotim soreciyle
duyark bireylerin yetigtirit-
ligini kavramip, onun ligi ve gereksinmelerini on pla-
na alan, dilin ve elzginin ustaca kullanildigi kitaplar,
metinter, gocugun hom yagam ve insani tanyip anla.
masina hem de okuld ogreneceklerine katki saglar.
masal, oyko, roman turu anlatilardak
manlarin duygu, dogonce ve eylemleri, sorunlara kar.
gi geligtirdigi côzam yoliar.cocuk ve gong okurlar ligin
model olacak karakter cerçeveler yaratir.
likogretimin ilk yillari ile birlikte cocuklar Tarkponin
kurallarini sozmeyo ve uygulamaya baglar Temel dil
kurallarinin davraniga bu ovrede, dilin ace-
mice kullanildigi, dilsel savrukluklarin gôzlendigi; kuru.
yapay bir anlatmin egemen oldugu kitaplarla cocukla-
rin okuma kültúrú edinmeler olanaksizdir. CGnkG duy-
guyu ve düşünceyi tagiyan aktaran aractir dil. O ara-
cin bir yandan ozensizligi ote yandan cocuktan duygu
ve dogünce devinimi yaratmayan niteliksizligi, cocugu
okuma eyleminden sogutacak ve koparacaktir.
\square nother 14. Bu parçada "cocuk edebiyati" ile ilgill olarak aşağidakilerden hangisine değinilmemiştir? A) Dilin ustaca kullanildig kitaplar, cocuğun dil gelişimi için tek kaynaktir. B) Cocuklarin, hayati ve insani taniyip anlamala- rina yardimci olur. C) Kahramanlarin okuyucular üzerinde cesitli et- kileri vardir. D) Okuma küitiñrü kazanmiş bireylerin yetişmesi- ne katkida bulunur. 15.
- 5. Sohbet (Soyleşi),yazarin herhangi bir konudaki duygu ve düşüncelerini kanitlama amaci gütmeden "kargisindakiy- le konuşuyormuş gibi anlattiği gazete ve derg yazilardir. Aşağidakilerden hangis bu açiklamayi orneklendiren bir metindir? A) Beyinde uzun süreli işlevsel değişiklikler, yeni seyler 6ğrendiğimiz veya yeni bilgileri tekrar ederek kalici hale getirdigimiz zaman meydana gelir. Beynin ogrenme ve değjijim gósterme kapasitesi "beyin esnekligi" ile ifado edilir. Bu kavram ôzet olarak deneyimlerin beyindeki sinir yollarini yeniden düzenlemesini ifade eder . Beyin esnekligini,oyun hamuru orneği ile somutlaştirabiliriz. Oyun hamuru ile bir pasta yaparken hamuru pasta haline getirebilmek için yuvarlamak kenarlarindan bastirmak yeni hamur parçalari eklemek ve gikarmak gerekebilir. B3ylece hamurun sekli değişmiş olur. Benzer sekilde beyindeki sinir bağlantilari da deneyimlerimize veya du- yusal tepkiye yanit olarak yeniden düzenlenebilir. B) Sevgi, hayat suyumuzdur. Kurumus dudağimiza can katan berrak pinarimizdir. Orneğin bir annenin cocuguna sefkatle sarilmasinin altinda sevgi yatar. Sevgi , dùnyayi yaşanir kilar Insanca bakmanin ilk durağidir. Sevgi güzel gõrmek, gủzel düşünmektir; sabirli ve sevecendir. Sevgi asla vazgeçmez; inanci, umudu ve sabri ile asla başarisizliğa uğramaz . Sevgi, başi sonu belli olmayan bir seydir. Inang umut ve sevgi ayrilmaz bir üçlüdür ama bunlarin en onemlisi sevgidir. C) Okuduğum gazetede "SIr" diye bir başlik gōzüme ilişti. Beç alti satirin üstünde parildayan bu "sir" kelimesi, insani düşündürebilir . Cùnkủ bilirsiniz, insanlar birçok sey arasinda "sir"larin ne olduğunu oğrenmeye de pek meraklidirlar. Bütün gayretimizi başkalarinin gizli taraflarini meydana cikarmak uğrunda harcadiğimizi boşuna saklamayalim. Biz insanlar b3yleyiz işte Nerede "sir" varsa onun üzerine düşmeye kalkariz Sirlari cozdügümũ- zủ sandiğimiz zaman da duyduğumuz keyfe diyecek yoktur. Herhâlde onun için olacak, ben de gazetede "SIr" kelimesini gorünce õbùr yazilari birakip hemen onun altindaki satirlari okumaya giriştim. D) Sabanci Mùzesi 20. yüzyll sanatinin büyük ismi Ressam Joan Miro'nun aile koleksiyonunda bulunan kimi ya- pitlarina ve ozel esyalarina dünyada ilk kez ev sahipligi yapiyor Sabanci Holding sponsorlugunda açilan Miro: Kadinlar, Kuşlar Yildizlar" baslikli sergi 1 Subat'a kadar sanatseverleri bekliyor. Miro, ülkemizde pek taninmasa da hatiri sayilir bir hayran kitlesine sahip. Bu nedenle yaşanabilecel yoğunluk için yetkililer tedbirleri aldiklarini,sanatseverleri herhangi bir sikintiya düşürmeden keyif alacaklari etkinlikler planladiklarin ifade ettiler.